Thursday, February 26, 2009

KEMPEN BOIKOT EKONOMI ZIONIS YAHUDI: MATLAMAT & STRATEGI

(Dari Perspektif AntiJajah)

MATLAMAT
Matlamat akhir boikot Zionis sepatutnya ialah melumpuhkan ekonomi Zionis supaya:
1. Syarikat-syarikat Yahudi kekurangan dana untuk disumbangkan kepada pelobi-pelobi polisi di Amerika dan Britain. INI YANG PALING PENTING. INILAH “MASTER KEY” UNTUK MENGAKHIRI PENJAJAHAN ISRAEL KE ATAS PALESTIN, MALAH UNTUK MENGAKHIRI BANYAK KEROSAKAN DAN KETIDAKADILAN DI DUNIA HARI INI. Israel berani berbuat sesuka hati kepada Palestin kerana Amerika dan Britain—yang mempunyai kuasa veto di PBB—dikuasai oleh Yahudi melalui sistem lobi. Sistem lobi (lobbying) merupakan komponen penting demokrasi di Amerika dan Britain serta sah di sisi undang-undang.
2. Syarikat-syarikat Yahudi kekurangan dana untuk disumbangkan kepada negara haram Israel.
3. Pelaburan syarikat-syarikat multinasional Yahudi di Israel berkurangan.

Boikot bukan sekadar sebagai tanda simpati kepada Palestin, bukan sekadar protes atau manifestasi rasa marah. Salah juga jika ada yang menyangka boikot akan mengajar Zionis atau Yahudi atau Israel supaya serik dan menghentikan kezaliman. Mereka ini tidak makan diajar. Tidak cukupkah Al-Quran mengingatkan kita tentang perangai golongan ini? Kejahatan mereka hanya akan terhenti apabila kekuatan mereka diruntuhkan—salah satu caranya ialah melumpuhkan ekonomi mereka.


BAGAIMANA BOIKOT ZIONIS BOLEH MENJAYAKAN MATLAMAT
Gelombang Pertama: Melalui boikot yang berkesan syarikat-syarikat ini akan mengalami kerugian atau setidak-tidaknya kemerosotan teruk.
Gelombang Kedua: Kejatuhan nilai ekuiti (saham di bursa).
Gelombang Ketiga: Kejatuhan hanya satu atau beberapa syarikat Yahudi sahaja sudah cukup untuk membuatkan pelabur-pekabur awam panik lantas menjual saham-saham mereka di syarikat-syarikat lain yang berkaitan dengan Yahudi; atau pelabur-pelabur baru takut untuk melabur dalam syarikat-syarikat Yahudi—inilah gelombang Tsunami yang akan mengakhiri penguasaan mereka ke atas ekonomi dunia, lantas berakhirlah penguasaan Yahudi ke atas keputusan White House, Congress dan Senate Amerika, maka berakhirlah kekebalan regim Israel. Kuasa pengguna adalah saingan terdekat bagi kuasa nuklear!!

Walaupun pasaran Malaysia hanya sebahagian kecil dari pasaran global, kejayaan boikot di Malaysia tentunya akan memberi ransangan kepada negara umat Islam lain seperti kesan domino, atau sebagaimana kesedaran kemerdekaan pada abad lepas berjangkit ke negara-negara lain dengan cepat dan berkesan.


STRATEGI BOIKOT ZIONIS
1. KEFAHAMAN
Matlamat perlu dijelaskan. Risalah perlu memberi kefahaman bagaimana boikot boleh mengubah keadaan kepada yang lebih baik untuk Islam dan dunia umumnya.

2. ASAKAN SASARAN
Kempen hanya akan memberi impak jika boikot ditumpukan kepada sasaran yang spesifik. Sasaran perlu dikenal-pasti, dipilih, disytiharkan, kemudian semua orang yang mempunyai kesedaran memboikot jenama yang sama secara seragam. Pihak-pihak yang ingin berkempen—terutamanya parti-parti politik dan NGO—hendaklah bertemu dan bersepakat tentang senarai boikot dan strategi. Walaupun pun parti-parti politik Melayu/Islam di negara ini tidak dapat bersatu dalam isu nasional, saya yakin mereka boleh bersatu dalam isu umat Islam antarabagsa iaitu Palestin.
Boikot spesifik atau terpilih juga membantu dari segi memastikan kempen bertahan.

3. DIHORMATI DAN BERTAHAN
Jika khalayak menghormati kempen—iaitu melihatnya sebagai praktikal, tidak membebankan, serta yakin bahawa kempen boikot ada jalan untuk berjaya ke tahap impak yang tampak—maka kempen boleh bertahan. Untuk itu:
§ Bagi setiap jenis atau kategori, hanya satu jenama sahaja yang dimasukkan ke dalam senarai boikot AntiJajah.
§ Jenis/kategori yang mana pengguna tidak mempunyai alternatif yang munasabah tidak boleh dimasukkan ke dalam senarai boikot. Contoh: produk farmaseutikal tidak disentuh langsung di dalam kempen AntiJajah kerana tiada alternatif untuk pengguna.
§ Senarai tidak boleh terlalu panjang. Namun tidak boleh juga terlalu pendek hingga tidak dihormati pula oleh golongan yang berkesedaran tinggi.

4. SASARAN DAN KHALAYAK YANG BERBALOI
§ Tumpuan kepada barangan yang diguna secara meluas oleh umat Islam Malaysia terutamanya barangan harian.
§ Segmen khalayak yang tegar elok dielakkan.
§ Barangan mewah (seperti jam tangan, aksesori wanita tertentu dsb) perlu diketepikan kerana pertama sekali pembeli berpotensinya hanya segolongan kecil dari khalayak; keduanya segmen pengguna kelas atasan ini pada umumnya agak tegar dalam hal ini; ketiganya tiada alternatif—perniagaan berasaskan manipulasi jenama secara melampau biasanya dikuasai Yahudi kerana mereka menguasai media untuk membentuk persepsi.
§ Lagi pun memasukkan jenama mewah di dalam senarai boikot hanya akan membuatkan khalayak terbanyak berasa selesa dengan ilusi bahawa mereka telah memboikot banyak barangan (yang sebenarnya mereka tidak mampu membelinya pun).
§ Sektor filem/wayang baik dielakkan kerana sukar untuk meyakinkan khalayak. Sektor ini perlu ditangani melalui dakwah Islamiyyah yang menyeluruh, bukan kempen boikot.
§ Saluran TV satelit (HBO, CNN, Discovery Channel dsb) tidak perlu dimasukkan ke dalam senarai kerana sukar untuk meyakinkan khalayak. Sektor ini perlu ditangani melalui dakwah Islamiyyah yang menyeluruh bersama penerangan mengenai dakyah Yahudi. bukan kempen boikot; kempen boikot hanya satu juzuk kecil dalam dakwah Islamiyyah.

5. SEBARAN LUAS
Manfaatkan “niche audience” sepenuhnya—sebaran di masjid, surau, ahli organisasi-organisasi Islam dsb. Manfaatkan rangkaian sedia ada—khasnya bagi organisasi-organisasi. Risalah perlu mengandungi seruan supaya menyebarkan risalah. Menggunakan semua saluran yang ada—risalah bercetak, internet dan e-mel. Pihak-pihak yang ingin berkempen—terutamanya parti-parti politik dan NGO—hendaklah bertemu mengkoordinasi gerakerja. Sebaran rambang kepada khalayak umum lebih baik dilakukan oleh NGO manakala parti-parti politik menumpukan kepada ahli dan penyokong masing-masing. Bagaimanapun parti yang memerintah persekutuan tidak patut dibebankan dengan tanggungjawab ini kerana sebagai pemerintah mereka berhadapan dengan konflik—antara kepentingan ummah jangka panjang dan kepentingan nasional jangka pendek serta dasar negara; penglibatan parti pemerintah dalam kempen secara besar-besaran adalah prejudis kepada dasar negara. Negara boleh bersikap memihak dalam hal kekejaman Israel, tetapi Negara perlu kelihatan berkecuali dalam hal boikot Zionis.

6. BERTERUSAN.
Untuk boikot yang berterusan, kempen perlu berterusan. Khalayak perlu sentiasa diperingatkan bahawa kempen boikot terus berjalan. Kempen boikot tidak seharusnya bermusim iaitu dilancarkan untuk seketika sahaja setiap kali Israel melancarkan serangan besar-besaran ke atas Palestin.

7. MESEJ YANG JELAS
Risalah mesti serius dan menarik perhatian. Bagi setiap syarikat, semua produk-produk popular perlu disenaraikan berserta tanda dagang yang jelas. Penggunaan warna sebenar sangat berkesan. Risalah mestilah kelihatan segar dan unik supaya tidak dikaitkan dengan kegagala-kegagalan lepas, supaya tidak kedengaran komen-komen seperti “macam yang lepas-lepas tu…”, “macam yang di internet, di internet ada banyak macam ni..”.

8. PENGKHUSUSAN
Terimalah kenyataan,hadkan khalayak kepada umat Islam sahaja. Selama ini kempen boikot tidak pernah berjaya (ke tahap kesan yang tampak), hatta di kalangan umat Islam sekali pun! Tidak berbaloi mengorbankan mesej-mesej tertentu yang khusus untuk umat Islam hanya kerana mahu menjadikan risalah bersifat universal, mengharapkan kalau-kalau ada satu atau dua orang dari kalangan bukan Islam yang menyertai boikot.
Kempen hendaklah hanya meminta umat Islam bertukar kepada jenama lain yang setara, bukan mengubah gaya hidup. Hanya dakwah Islamiyyah menyeluruh yang boleh mengubah gaya hidup seseorang. Mengambil-kira realiti umat Islam di Malaysia; kempen boikot hanya boleh mengharapkan untuk menuai dari kebencian, bukan dari ketakwaan. Harus diingat realiti ini. Sempadan ini tidak harus dilanggar, jika tidak ramai yang akan minggir menjauhkan diri. Atas sebab yang sama sektor filem/wayang dan saluran TV satelit diketepikan dari senarai boikot AntiJajah.

Wassalam
AntiJajah
26 Februari 2009

No comments:

Post a Comment